Załącznik do Zarządzenia Nr 174/2016
Wójta Gminy Łęczyca z dnia 1 kwietnia 2016r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY W ŁĘCZYCY
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Łęczyca,
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy w Łęczycy,
- Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Łęczyca,
- Zastępcy Wójta – należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Łęczyca,
- Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Łęczyca – Głównego Księgowego budżetu,
- Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Łęczyca,
- Kierownictwie Urzędu – należy przez to rozumieć: Wójta, Zastępcę Wójta, Sekretarza i Skarbnika,
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Łęczycy,
- komórkach organizacyjnych Urzędu – należy przez to rozumieć referat lub samodzielne stanowisko pracy,
- jednostkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne Gminy Łęczyca.
- Doradcy- należy przez to rozumieć Doradcę Wójta Gminy Łęczyca.
§ 3
- Urząd jest jednostką, za pomocą której Wójt wykonuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz uchwał Rady.
- Urzędem kieruje Wójt, który jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Urzędu.
- Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
- Strukturę organizacyjną Urzędu tworzą referaty i samodzielne stanowiska pracy:
- Referat Finansowy (FN).
- Referat Organizacyjny (RO).
- Referat Infrastruktury Technicznej (RIT).
- Radca Prawny (RP).
- Referat Oświaty (ROś).
- Samodzielne stanowisko pracy ds. gospodarki gruntami (GG).
- Samodzielne stanowisko pracy ds. zamówień publicznych, gospodarki przestrzennej i inwestycji (GPI),
- Samodzielne stanowisko pracy ds. ochrony środowiska i rolnictwa (OS).
- Samodzielne stanowisko pracy ds. infrastruktury gospodarczo-społecznej, drogi (GPiD)
- Samodzielne stanowisko pracy ds. działalności gospodarczej, ochrony zdrowia i kultury (DG).
- Samodzielne stanowisko pracy ds. obywatelskich (SO).
- Samodzielne stanowisko pracy ds. wojskowych, obrony cywilnej, ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa i higieny pracy, pełnomocnik ds. informacji niejawnych (OCW).
- Biuro Projektów i Promocji Gminy (BPiPG).
- Informatyk (IT).
- Goniec (G).
- Doradca (D).
- Strukturę organizacyjną w zakresie służbowego podporządkowania komórek organizacyjnych przedstawia schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 4
- Dla każdego stanowiska wyodrębnionego w strukturze organizacyjnej Urzędu sporządza się „Opis stanowiska pracy”, w którym określa się w szczególności:
- Nazwą stanowiska i jego nazwę w strukturze organizacyjnej Urzędu,
- Zakres realizowanych zadań,
- Cel istnienia stanowiska pracy,
- Usytuowanie formalne stanowiska pracy,
- Powiązania wewnętrzne (z innymi stanowiskami w Urzędzie) oraz powiązania zewnętrzne,
- Wymagania kwalifikacyjne,
- Analizę szczegółową zadań realizowanych na stanowisku,
- Szczegółowe zasady sporządzania opisów stanowisk pracy, o których mowa w ust. 1 oraz ic aktualizacji, ustala Wójt Gminy w drodze zarządzenia.
ROZDZIAŁ II
ZADANIA KIEROWNICTWA URZĘDU
§ 5
- Wójt kieruje Urzędem przy pomocy Zastępcy Wójta, Skarbnika i Sekretarza.
- Zadania wspólne Zastępcy Wójta, Skarbnika i Sekretarza obejmują:
- Nadzór i koordynację podległych komórek organizacyjnych, w szczególności w zakresie:
- realizacji zadań wynikających z uchwał Rady Gminy,
- przygotowania materiałów dla potrzeb komisji Rady,
- realizacji polityki kadrowej określonej przez Wójta,
- zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Urzędu.
- Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków.
- Do zakresu zadań Wójta należy w szczególności:
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- koordynowanie działalności samodzielnych stanowisk pracy, jednostek organizacyjnych oraz organizowanie ich współpracy,
- rozstrzyganie sporów pomiędzy samodzielnymi stanowiskami i jednostkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczących podziału zadań,
- udzielanie odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, określanie i zatwierdzanie zakresów czynności,
- uprawnień i odpowiedzialności pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- wydawanie zarządzeń w zakresie prawa wewnętrznie obowiązującego w Urzędzie,
- wydawanie zarządzeń dotyczących przepisów porządkowych w sprawach związanych z bezpośrednim zagrożeniem bezpieczeństwa publicznego, które podlegają zatwierdzeniu przez Radę Gminy na najbliższym posiedzeniu,
- składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z bieżącym funkcjonowaniem Gminy i udzielanie upoważnień w tym zakresie,
- składanie Radzie Gminy sprawozdań z działalności miedzy sesjami,
- koordynowanie spraw dotyczących gospodarki finansowej Gminy,
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,
- upoważnianie pracowników Urzędu do wydawania w imieniu Wójta decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- udzielanie pełnomocnictw procesowych,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta szczególnymi przepisami prawa,
- przyjmowanie klientów zewnętrznych w sprawach skarg i wniosków,
- przyjmowanie oświadczeń majątkowych pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych.
- Wójt nadzoruje bezpośrednio prace w następujących dziedzinach gospodarki i administracji gminy:
- remonty i utrzymanie dróg gminnych,
- mienie gminne i gospodarka terenami,
- ochrona środowiska,
- rolnictwo ochrona zdrowia, kultura, sport, i
- nfrastruktura społeczna, zamówienia publiczne,
- informatyzacja..
- Wójt pełni funkcję szefa Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Gminy Łęczyca.
§ 6
- Zastępca Wójta realizuje czynności kierownika Urzędu w czasie nieobecności Wójta lub niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta z innych przyczyn.
- Zastępca Wójta wykonuje zadania w zakresie upoważnień i poleceń służbowych wydawanych przez Wójta oraz nadzoruje i jest odpowiedzialny za sprawy realizowane przez podległe mu w strukturze organizacyjnej Urzędu stanowiska pracy.
§ 7
Do zadań Doradcy należy:
- Pełnienie funkcji opiniotwórczo-doradczej w zakresie funkcjonowania Gminy i Urzędu Gminy w Łęczycy.
- Doradztwo w sprawach związanych z wykonywaniem obowiązków przez Wójta.
- Uczestniczenie w sesjach oraz komisjach Rady Gminy w Łęczycy, naradach i spotkaniach z udziałem Wójta, w tym zebraniach wiejskich z udziałem Wójta.
- Dokonywanie analiz i oceny sytuacji Gminy oraz uczestniczenie w opracowywaniu planów strategicznych dla Gminy.
- Współprac z organami administracji rządowej, samorządowej, parlamentarzystami i środowiskami społeczno-gospodarczymi w zakresie planowania strategicznego.
- Współdziałanie z pracownikami Urzędu Gminy i podległymi jednostkami w zakresie przekazywania informacji wynikających z organizowanych narad i spotkań.
- Opiniowanie projektów dokumentów o charakterze strategicznym, istotnych dla celów strategii rozwoju społecznego i gospodarczego Gminy,
- Uczestnictwo w uroczystościach organizowanych przez Gminę.
- Uczestnictwo w uroczystościach organizowanych przez inne jednostki samorządu terytorialnego oraz różnego rodzaju stowarzyszenia i organizacje pozarządowe.
§ 8
- Sekretarz realizuje czynności kierownika Urzędu w czasie nieobecności Wójta oraz Zastępcy Wójta.
- Sekretarz wykonuje zadania w zakresie upoważnień i poleceń służbowych wydawanych przez Wójta, organizuje system kontroli zarządczej oraz nadzoruje i jest odpowiedzialny za sprawy realizowane przez podległe mu w strukturze organizacyjnej Urzędu stanowiska pracy.
- Zadaniem Sekretarza jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:
- nadzór nad organizacją i dyscypliną pracy w Urzędzie,
- prowadzenie spraw z zakresu doskonalenia i szkolenia kadr,
- przygotowywanie projektów przepisów wewnętrznych gminy, w tym zarządzeń Wójta,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy w zakresie spraw wskazanych przez Wójta,
- nadzór nad gospodarką mieniem Urzędu i nad środkami budżetowymi przeznaczonymi na pokrycie kosztów jego funkcjonowania, zakupy, wyposażenie, remonty i inne,
- nadzorowanie spraw związanych ze składaniem oświadczeń majątkowych przez pracowników samorządowych Gminy,
- organizowanie oraz nadzorowanie zadań związanych z przeprowadzaniem wyborów, referendów i spisów powszechnych na terenie gminy oraz konsultacjami z mieszkańcami,
- nadzorowanie oraz kontrola w przestrzeganiu instrukcji kancelaryjnej, przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz przepisów wewnętrznych obowiązujących w Urzędzie,
- opracowywanie zakresów czynności, odpowiedzialności i uprawnień kierowników referatów oraz nadzór nad opracowywaniem i aktualizacją zakresów czynności pracowników Urzędu,
- koordynacja procesu rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działania Urzędu i jego pracowników.
§ 9
- Skarbnik jest głównym księgowym budżetu. Zajmuje się sprawami o charakterze ekonomiczno-finansowym oraz związanymi z obsługą finansowo-księgową Gminy.
- Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
- kierowanie oraz nadzorowanie pracy Referatu Finansowego,
- prowadzenie rachunkowości Gminy,
- organizacja i czuwanie nad prawidłowym obiegiem dokumentacji finansowej,
- przygotowywanie projektu budżetu Gminy,
- nadzór i kontrola realizacji budżetu Gminy,
- przygotowywanie okresowych analiz, sprawozdań, ocen i informacji na temat gospodarki finansowej Gminy oraz wykonywania budżetu Gminy,
- kontrasygnowanie czynności prawnych powodujących powstawanie zobowiązań finansowych,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- nadzorowanie sporządzania sprawozdawczości budżetowej,
- sprawowanie kontroli finansowej w zakresie kompletności i rzetelności sporządzanych dokumentów dotyczących operacji finansowych,
- wykonywanie czynności związanych z obsługą zobowiązań i należności pieniężnych Gminy,
- przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń z zakresu spraw objętych działaniem Referatu Finansowego,
- podejmowanie działań w ramach systemu kontroli zarządczej,
- wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa i wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.
- W Referacie Finansowym tworzy się stanowisko zastępcy kierownika, który zastępuje Skarbnika Gminy podczas jego nieobecności na podstawie pisemnego upoważnienia Skarbnika Gminy.
§ 10
Do zadań kierowników należy w szczególności:
- organizowanie i kierowanie pracą komórki organizacyjnej w celu zapewnienia prawidłowego i terminowego wykonywania jej zadań;
- opracowywanie i bieżąca aktualizacja struktury organizacyjnej komórki, zapewniającej skuteczność działania stosownie do zadań wynikających z Regulaminu organizacyjnego Urzędu i innych przepisów prawa;
- kierując się zasadami sprawności działania i racjonalnej organizacji pracy sporządzanie, bieżąca aktualizacja i prowadzenie wydziałowego zbioru:
- opisów stanowisk pracy podległych pracowników,
- zakresów obowiązków i odpowiedzialności służbowej podległych pracowników, określających rodzaje zadań powierzonych im do wykonania z uwzględnieniem przestrzegania zasad dyscypliny finansów publicznych przy realizacji zadań, które mogą skutkować takim naruszeniem;
- konsultowanie z osobą wykonującą zadania z zakresu bhp potrzebę i termin rozpoczęcia użytkowania środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego na podległych stanowiskach;
- określenie celów i zadań komórki organizacyjnej oraz ich realizacja z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej oraz obowiązujących w tut. Urzędzie przepisów wewnętrznych;
- nadzorowanie i kontrolowanie pracy podległych pracowników;
- dokonywanie okresowej oceny pracy podległych pracowników oraz występowanie z wnioskami osobowymi w ich sprawie (wyróżnianie, nagradzanie, awansowanie, karanie);
- nadzór i kontrola wykonywania przez podległych pracowników postanowień regulaminów obowiązujących w Urzędzie, a także przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych, tajemnicy skarbowej oraz dostępu do informacji publicznej;
- nadzorowanie przestrzegania przez pracowników zasad bhp i ppoż oraz dyscypliny pracy;
- zapewnienie rzeczowej, kompetentnej, uprzejmej oraz życzliwej obsługi interesantów;
- opracowywanie aktów prawa wewnętrznego regulujących sprawy z zakresu powierzonych zadań, dokonywanie bieżącej oceny ich ważności pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa i przedstawiania tej oceny Sekretarzowi Gminy;
- udzielanie informacji o sprawach publicznych oraz udostępnianie dokumentów urzędowych w zakresie zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną. W przypadkach określonych przepisami prawa zapewnienie prawidłowego wyliczenia opłat za udostępnienie informacji publicznej;
- przekazywanie do komórki koordynującej udzielanie pomocy publicznej informacji obejmującej wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej;
- przygotowywanie na bieżąco wymaganych przepisami prawa informacji do Biuletynu Informacji Publicznej, na stronę internetową, do katalogu usług publikowanych w BIP;
- zapewnienie współpracy pomiędzy komórkami organizacyjnymi Urzędu, między innymi poprzez systematyczne i niezwłoczne przekazywanie informacji dotyczących zadań realizowanych przez te komórki;
- opracowywanie projektu budżetu i sprawozdań z jego realizacji w zakresie działania komórki organizacyjnej, nadzorowanie realizacji planu rzeczowo – finansowego Urzędu w części dot. kierowanej komórki, wnioskowanie o dokonanie zmian w budżecie. Sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją dochodów i wydatków budżetowych w powierzonym zakresie, monitorowanie stanu faktycznego należności, podejmowanie czynności mających na celu ich zwrot;
- wydawanie z upoważnienia Wójta Gminy decyzji indywidualnych z zakresu administracji publicznej;
- zapewnienie terminowego i prawidłowego pod względem merytorycznym załatwiania spraw objętych zakresem działania komórki organizacyjnej oraz terminowego i zgodnego z prawem prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawach z zakresu administracji publicznej, należących do właściwości kierowanej komórki, przestrzeganie przepisów KPA oraz nadzorowanie stosowania KPA przez podległych pracowników;
- przyjmowanie interesantów w ramach skarg i wniosków, analizowanie i eliminowanie źródeł oraz przyczyn powstawania skarg, udzielanie wyjaśnień w zakresie skarg i wniosków w sprawach należących do właściwości komórki organizacyjnej, opracowywanie analizy sposobu realizacji skarg i wniosków;
- doskonalenie umiejętności zawodowych własnych oraz podległych pracowników;
- usprawnianie organizacji, metod i form pracy komórki;
- uczestnictwo w sesjach i komisjach Rady Gminy zgodnie z dyspozycją Wójta Gminy lub jego Zastępcy;
- przygotowywanie upoważnień i pełnomocnictw do wykonywania określonych zadań w imieniu Wójta Gminy z zakresu działania komórki;
- nadzór nad prawidłową pracą podległych pracowników w elektronicznym systemie obiegu dokumentów;
- nadzór nad stosowaniem w komórce organizacyjnej instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt, instrukcji archiwalnej;
- wykonywanie czynności związanych ze sprawowaniem przez Wójta Gminy funkcji organu wykonawczego w sprawach należących do właściwości komórki organizacyjnej, w tym w szczególności:
- przygotowywanie i przedstawianie materiałów, wniosków i projektów uchwał Rady Gminy z zachowaniem obowiązujących terminów,
- terminowa realizacja uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta Gminy, nadzór nad ich terminową realizacją przez podległych pracowników,
- regularne dokonywanie przeglądu uchwał Rady Gminy będących aktami prawa miejscowego oraz pozostałych (pod kątem ich obowiązywania), opracowywanie tekstów jednolitych aktów, które były nowelizowane,
- terminowe załatwianie interpelacji radnych oraz wniosków komisji Rady Gminy,
- przygotowywanie projektów odpowiedzi na ww. wnioski i interpelacje;
- przygotowywanie materiałów, sprawozdań i analiz na sesje Rady Gminy oraz dla potrzeb kierownictwa Urzędu, w tym m.in. na tydzień przed terminem sesji przedkładanie sprawozdania z prowadzonej działalności w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na sesji poprzedniej;
- opracowywanie wniosków zgłoszenia do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych planowanych do utworzenia zbiorów danych osobowych oraz przygotowywanie informacji o zmianach odnośnie zbiorów już zgłoszonych;
- ustalanie z podległymi pracownikami terminów wykorzystania urlopów, mając na uwadze zapewnienie prawidłowego toku pracy komórki organizacyjnej. Wyznaczanie zastępstw w związku z nieobecnością pracowników. Udzielanie urlopów i innych zwolnień od pracy podległym pracownikom;
- aprobowanie sposobu załatwiania spraw przez pracowników komórki organizacyjnej z zachowaniem profesjonalnej staranności w tworzeniu projektów rozstrzygnięć;
- informowanie Sekretarza Gminy o nowych – wprowadzonych przepisami prawa – zadaniach gminy w zakresie działania kierowanej komórki i proponowanie w związku z tym zmian do Regulaminu organizacyjnego;
- nadzór nad planowaniem i realizowaniem zamówień publicznych zgodnie z przepisami prawa;
- nadzór nad prowadzeniem postępowań związanych z udzielaniem pomocy publicznej w zakresie określonym odrębnymi aktami prawnymi;
- nadzorowanie sprawozdawczości GUS, kontrolowanie prawidłowego i terminowego sporządzania sprawozdań przez podległych pracowników;
- kontrolowanie i nadzorowanie archiwizowania dokumentacji przez podległych pracowników;
- współuczestniczenie w organizowaniu służby przygotowawczej i egzaminów dla nowozatrudnionych pracowników Urzędu;
- udział w odprawach kierowników;
- przeciwdziałanie występowaniu w podległej komórce organizacyjnej negatywnych zjawisk z zakresu stosunków międzyludzkich, takich jak mobbing czy dyskryminacja oraz niezwłoczne wyjaśnianie wszelkich przypadków wskazujących na ich występowanie.
§ 11
- Kierownicy są odpowiedzialni za pracę referatów, ustalają ich strukturę organizacyjną oraz zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników.
- Kierownicy odpowiadają za dyscyplinę pracy w referacie i podnoszenie kwalifikacji pracowników.
- Kierownicy są upoważnieni do podpisywania korespondencji prowadzonej przez referat i wydawania decyzji administracyjnych w zakresie otrzymanych upoważnień.
ROZDZIAŁ III
§ 12
Pracownik zatrudniony na samodzielnym stanowisku pracy:
- odpowiedzialny jest za zgodną z prawem, terminową, sprawną, skuteczną i efektywną realizację zadań i celów na danym stanowisku,
- zapewnia terminowe przekazanie informacji niezbędnych do realizacji zadań przez innych pracowników, w tym danych finansowych na potrzeby sporządzania określonych przepisami sprawozdań finansowych,
- zapewnia ochronę zasobów, w tym materialnych, informatycznych, danych osobowych, informacji niejawnych, posiadanych w związku z wykonywaniem zadań,
- zapewnia przygotowanie danych i informacji niezbędnych do sporządzenia projektu budżetu oraz sprawozdania z wykonania budżetu, w zakresie zadań wykonanych na stanowisku pracy.
- przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń Wójta pozostających z zakresie merytorycznej właściwości danego stanowiska,
- przygotowywanie innych materiałów i dokumentów związanych z działalnością stanowiska pracy, w tym na potrzeby Rady,
- współpraca z sołtysami,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi wykonującymi zadania publiczne pozostające w zakresie merytorycznej właściwości danego stanowiska,
- prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych w zakresie objętym upoważnieniem udzielonym przez Wójta,
- współpraca z innymi organami administracji samorządowej oraz rządowej,
- udostępnianie informacji publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 13
Pracownicy Urzędu zobowiązani są do wzajemnej współpracy w związku z wykonywaniem zadań.
ROZDZIAŁ IV
ZADANIA URZĘDU
§ 14
Do zadań Referatu Finansowego należy w szczególności:
- prowadzenie księgowości budżetowej, w tym:
- prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetu Gminy oraz dochodów i wydatków budżetowych Urzędu,
- prowadzenie księgowości pozabudżetowej w zakresie Funduszu Świadczeń Socjalnych i sum depozytowych,
- prowadzenie pełnej dokumentacji podatku VAT, wystawia nie faktur VAT,
- prowadzenie analitycznej ewidencji księgowej materiałów, wyposażenia i majątku trwałego,
- naliczanie i księgowanie umorzeń środków trwałych,
- wycena i rozliczanie inwentaryzacji,
- prowadzenie spraw dotyczących wymiaru podatków i opłat, w tym:
- ustalanie wymiaru łącznego zobowiązania pieniężnego, podatków rolnego, leśnego, od nieruchomości oraz od posiadania psów,
- prowadzenie ewidencji podatników,
- gromadzenie i kontrola, pod względem legalności oraz zgodności ze stanem faktycznym, deklaracji podatkowych,
- wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym,
- prowadzenie księgowości podatkowej, w tym:
- prowadzenie wymiaru podatku od środków transportowych,
- rozliczanie zaległości w zakresie należności z tytułu podatków od środków transportowych, od nieruchomości, rolnego, leśnego, od osób prawnych oraz wystawianie upomnień dla zalegających z płatnością, oraz opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntów,
- rozliczanie sołtysów z zebranych podatków oraz naliczanie prowizji,
- przygotowywanie decyzji w sprawach udzielania ulg, odroczeń i umorzeń w zakresie podatku od środków transportowych,
- wystawianie dowodów wpłat,
- Prowadzenie spraw z zakresu egzekucji podatkowej, w tym:
- rozliczanie zaległości w zakresie należności z tytułu podatków od nieruchomości, leśnego i łącznego zobowiązania pieniężnego oraz wystawianie upomnień dla zalegających z płatnością,
- prowadzenie egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych,
- przygotowywanie decyzji w sprawach udzielania ulg, odroczeń i umorzeń w zakresie podatków,
- gospodarowanie funduszem socjalnym Urzędu,
- prowadzenie kasowej obsługi budżetu, w tym:
- wypłata rachunków i faktur, delegacji, diet, dodatków mieszkaniowych, zasiłków, stypendiów,
- przyjmowanie należności pieniężnych stanowiących dochody budżetu Gminy,
- sporządzanie raportów kasowych i rozliczanie kasy,
- naliczanie wynagrodzeń pracowników w oparciu o dokumentację płacową,
- naliczanie zasiłków: chorobowych, rodzinnych i innych,
- obliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych,
- prowadzenie rozliczeń z ZUS i Urzędem Skarbowym,
- prowadzenie sprawozdawczości ZUS,
- prowadzenie kart wynagrodzeń,
- rozliczanie umów cywilno-prawnych;
- rozliczanie powierzonych zadań dotyczących współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
- Do zadań Referatu Finansowego w zakresie o sługi Referatu Oświaty należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami polegające na zorganizowaniu, sporządzaniu, przyjmowaniu i kontroli dokumentów,
- bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości, terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Referatu oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych,
- prowadzenie gospodarki finansowej szkół zgodnie z obowiązującymi zasadami, to jest:
- dokonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi będącymi w dyspozycji szkół,
- zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez szkoły,
- przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenie roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
- opracowywanie projektu planów finansowych szkół jego zmian oraz przedkładanie ich do zatwierdzenia kierownikom jednostek,
- przeprowadzanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych Referatu Oświaty,
- analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych innych będących w dyspozycji Referatu Oświaty,
- dokonywanie kontroli wewnętrznej wstępnej, bieżącej w zakresie powierzonych obowiązków,
- kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostek oraz ich zmian,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiza,
- prowadzenie gospodarki finansowo – księgowej szkół w oparciu o obowiązujące przepisy i zawarte umowy,
- sporządzanie sprawozdań finansowych,
- organizowanie ewidencji i nadzorowanie prac związanych z inwentaryzacją składników majątkowych oraz przestrzeganie zasad racjonalnego gospodarowania tymi składnikami,
- sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową i majątkową placówek oświatowych podległych Referatowi Oświaty,
- zabezpieczenie dokumentacji księgowej i powierzonego mienia, ścisłe przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,
- planowanie wydatków finansowych dla poszczególnych placówek oświatowych,
- racjonalne gospodarowanie subwencją oświatową,
- przekazywanie danych finansowych dla potrzeb Wójta i Rady Gminy w Łęczycy,
- uzgadnianie z Wójtem i Radą Gminy przesunięć środków finansowych w poszczególnych podziałach klasyfikacji budżetowej,
- terminowe wykonywanie sprawozdań finansowych do Kuratorium Oświaty, Urzędu Gminy i Urzędu Statystycznego,
- prowadzenie bieżącej analizy stanu kont i wykorzystania subwencji oświatowej,
- wykonywanie innych zadań w zakresie księgowości i finansów zleconych przez Kierownika Referatu Oświaty.
- sporządzanie zbiorczego gminnego sprawozdania w zakresie osiągania średnich wynagrodzeń przez nauczycieli, określenie wysokości dla poszczególnych stopni awansu nauczycieli dodatku uzupełniającego oraz przesyłanie wymaganych sprawozdań i informacji w przedmiotowym zakresie stosownym instytucjom;
§ 15
Do zadań Referatu Infrastruktury Technicznej należy w szczególności:
- utrzymanie i eksploatacja gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, przygotowywanie technicznych warunków wykonania przyłączy,
- weryfikacja i ustalanie taryf opłat za korzystanie z sieci wodociągowej i kanalizacji,
- zabezpieczenie potrzeb wody konsumpcyjnej dla mieszkańców oraz przeprowadzanie okresowych badań jakości wody użytkowej,
- dokonywanie odbioru technicznego przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych,
- nadzorowanie funkcjonowania oczyszczalni ścieków na terenie Gminy,
- przygotowywanie dokumentów niezbędnych do uzyskania decyzji i pozwoleń na budowę,
- przygotowywanie dokumentacji przetargowej w zakresie planowanych inwestycji,
- przygotowywanie umów dla planowanych do realizacji zadań inwestycyjnych,
- koordynacja prac inspektorów nadzoru w zakresie prowadzonych robót podczas realizacji zadań inwestycyjnych,
- koordynacja wykonawstwa robót budowlanych w zakresie ich zgodności z harmonogramem finansowo-rzeczowym,
- dokonywanie odbiorów i przeglądów gwarancyjnych i pogwarancyjnych realizowanych zadań inwestycyjnych,
- przygotowywanie umów związanych z przejęciem sieci wodociągowych na majątek Gminy,
- nadzór nad pracownikami gospodarczymi Urzędu Gminy w Łęczycy.
§ 16
Do zadań stanowiska pracy ds. gospodarki gruntami należy w szczególności:
- gospodarowanie nieruchomościami Gminy, w tym:
- sprzedaż, dzierżawa, użyczenie lub najem nieruchomości,
- organizowanie przetargów na sprzedaż i dzierżawę nieruchomości gminnych,
- zlecanie wyceny nieruchomości oraz wykonywanie dokumentacji geodezyjnej,
- ustalanie stawek czynszu dzierżawnego oraz wysokości opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gminnych,
- prowadzenie spraw związanych z komunalizacją gruntów,
- przygotowywanie i prowadzenie postępowania w zakresie podziału i rozgraniczania nieruchomości,
- zatwierdzanie podziałów geodezyjnych,
- nabywanie gruntów na rzecz Gminy w celu realizacji celów publicznych,
- prowadzenie spraw dotyczących nazewnictwa miejscowości oraz numeracji posesji,
- naliczanie opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości – renta planistyczna,
- naliczanie opłat adiacenckich,
- współpraca z Komisją Inwentaryzacyjną Rady w zakresie inwentaryzacji nieruchomości użytkowanych przez Gminę,
- podejmowanie działań w zakresie dbałości o miejsca pamięci narodowej na terenie Gminy,
- prowadzenie gospodarki mieszkaniowo-lokalowej w zakresie:
- utrzymania i eksploatacji budynków gminnych (sporządzanie umów najmu na lokale mieszkalne, użytkowe i inne,
- prowadzenia spraw dotyczących gospodarowania gminnym zasobem mieszkaniowym,
- prowadzenie spraw najmu lokali wchodzących w skład gminnego zasobu mieszkaniowego z uwzględnieniem potrzeb dotyczących zabezpieczenia zasobu lokali socjalnych,
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o dodatki mieszkaniowe oraz przygotowywanie w tym zakresie decyzji administracyjnych;
§ 17
Do zadań stanowiska pracy ds. Ochrony Środowiska i Rolnictwa należy w szczególności:
- utrzymanie czystości i porządku na terenie Gminy, w tym:
- prowadzenie spraw związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych z terenu Gminy,
- wydawanie zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
- prowadzenie rejestru w zakresie odbioru odpadów komunalnych,
- współdziałanie w zakresie likwidacji dzikich wysypisk śmieci,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją przez Gminę budowy sieci przydomowych oczyszczalni ścieków,
- opiniowanie wniosków w sprawach planów gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
- koordynacja wyłapywania oraz zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom z terenu Gminy Łęczyca,
- ochrona środowiska, przyrody oraz zwierząt, w tym:
- prowadzenie postępowań dotyczących oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć,
- podejmowanie działań w przypadku zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne,
- opracowywanie programów ochrony środowiska,
- kontrola przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska,
- wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów,
- ustanawianie i znoszenie pomników przyrody oraz nadzór nad pomnikami przyrody,
- opracowanie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy,
- realizacja zadań związanych z rolnictwem, w tym:
- współpraca z instytucjami działającymi na rzecz rolnictwa oraz podejmowanie działań w zakresie pobierania prób glebowych, ochrony roślin, szacowania szkód w uprawach rolnych, chorób zakaźnych u zwierząt,
- opiniowanie planów odłowu zwierzyny,
- organizacja i prowadzenie spisów rolnych,
- organizacja i prowadzenie wyborów do Izb Rolniczych,
- prowadzenie spraw związanych z uprawą maku i konopi włóknistych,
- podejmowanie działań w przypadku naruszenia stanu wód na gruncie,
- prowadzenie uzgodnień i wydawanie opinii w zakresie poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania kopalin ze złóż oraz funkcjonowania zakładów górniczych zgodnie z prawem geologicznym i górniczym,
§ 18
Do zadań stanowiska ds. zamówień publicznych, gospodarki przestrzennej i inwestycji należy w szczególności:
- prowadzenie i koordynowanie postępowań w zakresie zamówień publicznych, w tym:
- przyjmowanie wniosków o przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych,
- opracowywanie wraz z komórkami merytorycznymi dokumentacji przetargowej, w szczególności specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
- publikowanie dokumentacji przetargowej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- opracowywanie dokumentów związanych ze złożonymi środkami ochrony prawnej,
- opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu udzielania zamówień publicznych oraz powoływania i regulaminu komisji przetargowej,
- sporządzanie sprawozdań z udzielonych zamówień publicznych,
- prowadzenie rejestru zamówień publicznych o wartości powyżej 14.000 euro,
- planowanie przestrzenne, w tym:
- prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem i zmianami Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Łęczyca oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy,
- przygotowywanie decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji ustalania lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- przygotowywanie dokumentacji przetargowej na wykonywanie planów zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie wypisów i wyrysów z planów zagospodarowania przestrzennego.
§ 19
Do zadań stanowiska pracy ds. obywatelskichnależy w szczególności:
- realizacja spraw obywatelskich, w tym:
- prowadzenie ewidencji ludności Gminy, w tym przyjmowanie zgłoszeń zameldowania i wymeldowania, aktualizacja bazy w oparciu o dokumenty stanu cywilnego i przesyłane z innych podmiotów, występowanie o nadanie numeru PESEL,
- wydawanie i unieważnianie dowodów osobistych,
- prowadzenie ewidencji wydanych i utraconych dowodów,
- prowadzenie spraw związanych z kwalifikacją wojskową,
- prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców w Gminie,
- udział w przygotowywaniu i przeprowadzaniu wyborów i referendów,
- udostępnianie na wnioski danych osobowych,
- sporządzanie wykazów dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu.
- wydawanie decyzji zezwalających na przeprowadzenie zbiórki publicznej.
§ 20
Do zadań stanowiska pracy informatykanależy w szczególności:
- obsługa informatyczna Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy, w tym:
- zarządzanie zasobami sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz zapewnienie ich sprawnego działania,
- administrowanie siecią informatyczną,
- administrowanie bazami danych oraz nadzór nad ich bezpieczeństwem i ochroną, w tym sporządzanie kopii bezpieczeństwa danych,
- zapewnienie legalności użytkowanych przez pracowników programów oraz nadzorowanie dostępu do stron internetowych,
- administrowanie stroną internetową oraz BIP w zakresie umieszczanych na nich danych,
- wdrażanie nowych programów komputerowych oraz szkolenie pracowników w zakresie ich obsługi,
- opracowywanie planów i wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych,
- zaopatrywanie w sprzęt, oprogramowanie i materiały eksploatacyjne związane z informatyką,
- zaopatrywanie w niezbędne wyposażenie informatyczne, materiały eksploatacyjne (tusze, tonery),
- zapewnienie świadczenia usług telekomunikacyjnych dla potrzeb Urzędu w zakresie łączy telefonicznych;
§ 21
Do zadań Biura Projektów i Promocji Gminy należy w szczególności:
- gromadzenie informacji o możliwościach pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych, zwłaszcza w zakresie środków pomocowych Unii Europejskiej oraz opracowywanie propozycji ich wykorzystania,
- przygotowywanie wniosków o pozyskanie środków finansowych ze źródeł zewnętrznych na realizację zadań Gminy,
- monitorowanie wykonania zadań, na które uzyskano dofinansowanie ze środków unijnych pod kątem ich zgodności ze złożonym wnioskiem i umową o dofinansowanie,
- współudział w opracowywaniu programów gospodarczych, prac studialnych i prognostycznych,
- zapewnienie dostępu do informacji o możliwości uzyskania wsparcia w ramach Funduszy Strukturalnych UE dla zainteresowanych organizacji, instytucji i innych podmiotów z terenu Gminy,
- prowadzenie akcji informacyjnej związanej z członkostwem w Unii Europejskiej
- nawiązywanie kontaktów z instytucjami Unii Europejskiej,
- współpraca z instytucjami, organizacjami i innymi podmiotami w zakresie pozyskiwania środków finansowych z funduszy zewnętrznych na współfinansowanie realizowanych zadań,
- współpraca przy opracowywaniu projektu strategii Gminy oraz monitorowanie jej realizacji,
- Współpraca z instytucjami i stowarzyszeniami w zakresie promocji i rozwoju Gminy,
- Organizowanie imprez i uroczystości gminnych.
- Propagowanie Gminy.
§ 22
Do zadań Referatu Organizacyjnego należy w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie organizacji prac społecznie użytecznych i staży pracowniczych oraz pozyskiwania pracowników w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych,
- kompletowanie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami Urzędu, projektów uchwał oraz innych materiałów na sesje Rady oraz posiedzenia komisji Rady,
- opracowywanie projektów uchwał na polecenie przełożonych,
- obsługa organizacyjno-administracyjna oraz protokołowanie sesji, posiedzeń komisji Rady oraz zebrań z sołtysami,
- prowadzenie dokumentacji Rady oraz sołectw, w tym:
- ewidencji radnych, sołtysów oraz rad sołeckich,
- zbioru protokołów z sesji Rady i posiedzeń komisji Rady oraz protokołów z zebrań wiejskich,
- rejestrów uchwał Rady,
- korespondencji Rady i jej komisji,
- współpraca przy organizowaniu i przeprowadzaniu wyborów, referendów oraz ławników sądowych,
- prowadzenie rejestru zarządzeń Wójta,
- prowadzenie spraw dotyczących używania samochodów prywatnych do celów służbowych,
- obsługa kancelaryjna i organizacyjna Urzędu,
- organizowanie kontaktów klientów zewnętrznych i wewnętrznych z Wójtem i Zastępcą Wójta,
- przyjmowanie korespondencji, przekazywanie jej do dekretacji oraz do rozdziału,
- prowadzenie terminarza spotkań Wójta i Zastępcy Wójta,
- obsługa organizacyjno-techniczna spotkań Wójta i Zastępcy Wójta,
- prowadzenie korespondencji Wójta i Zastępcy Wójta,
- wydawanie delegacji służbowych i prowadzenie rejestru wydanych delegacji,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej kontroli zewnętrznych organu wykonawczego, w tym prowadzenie książki kontroli,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
- prowadzenie książki wyjść osobistych pracowników,
- prowadzenie punktu informacyjnego Urzędu w zakresie obsługi interesantów,
- obsługa tablic ogłoszeń w Urzędzie,
- zamawianie oraz prowadzenie ewidencji pieczęci i pieczątek służbowych,
- prowadzenie ksiąg pocztowych nadawczych dla korespondencji poleconej i zwykłej Urzędu,
- zaopatrzenie materiałowo-techniczne w zakresie potrzeb administracyjnych Urzędu (m.in. zakupy mebli, sprzętu, wyposażenia, urządzeń, materiałów biurowych, prasy),
- administrowanie budynkiem, w którym mieści się siedziba Urzędu Gminy, w tym:
- nadzorowanie przeprowadzanych remontów i konserwacji pomieszczeń oraz urządzeń technicznych i sanitarnych,
- organizacja prac porządkowych i gospodarczych na terenie Urzędu Gminy;
- Prowadzenie archiwum zakładowego.
- Ochrona danych osobowych.
- Kierownikiem Referatu Organizacyjnego jest Wójt Gminy Łęczyca.
§ 23
Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. obrony cywilnej, spraw wojskowych, bhp, pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych należy w szczególności:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
- zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne,
- kontrola ochrony informacji niejawnych,
- opracowanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych,
- prowadzenie aktualnego wykazu osób posiadających uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych,
- szkolenie pracowników Urzędu w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- opracowywanie i aktualizowanie planu obrony cywilnej Gminy,
- zorganizowanie i przygotowanie do działania gminnych formacji obrony cywilnej,
- gospodarowanie sprzętem obrony cywilnej, zapewnienie odpowiednich warunków jego przechowywania oraz konserwacji. organizowanie i przeprowadzanie dla pracowników obowiązkowych szkoleń z zakresu bhp,
- przeprowadzanie ogólnego instruktażu stanowiskowego przy przyjęciu do pracy,
- prowadzanie kontroli w zakresie przestrzegania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
- prowadzenie postępowań związanych z wypadkami przy pracy,
- nadzór nad terminowym wykonywaniem okresowych badań lekarskich pracowników,
- przygotowywanie planu wydatków budżetowych na utrzymanie OSP oraz kontrola merytoryczna wydatków,
- ustalanie ekwiwalentu za udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych członków OSP,
- wydawanie skierowań na badania lekarskie członków OSP oraz zaświadczeń dla kierowców OSP,
- prowadzenie dokumentacji szkoleniowej członków OSP,
- wydawanie kart pracy dla samochodów i sprzętu p.poż. oraz rozliczanie zużycia paliwa,
- opracowywanie i aktualizowanie gminnego planu zarządzania kryzysowego oraz sprawozdawczości z jego realizacji,
- uruchamianie akcji kurierskiej w Gminie,
- uczestniczenie w przeprowadzaniu kwalifikacji wojskowej,
- organizowanie zawodów pożarniczych, zjazdów gminnych i innych uroczystości strażackich.
§ 24
Do zadań stanowiska pracy ds. działalności gospodarczej, ochrony zdrowia i kultury należy w szczególności:
- realizacja zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz narkomanii,w tym:
- koordynowanie realizacji programów z zakresu profilaktyki, przeciwdziałania alkoholizmowi oraz narkomanii;
- prowadzenie całokształtu zagadnień dotyczących podejmowania, prowadzenia i zaprzestania działalności gospodarczej,
- przyjmowanie wniosków o wpis do CEIDG,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych,
- kompleksowe prowadzenie spraw dotyczących funkcjonowania centrów sportowych na terenie Gminy,
- wydawanie zaświadczeń o wliczaniu okresu pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych do celów rentowych,
- realizacja zadań w zakresie ochrony zdrowia, w tym:
- sporządzanie sprawozdań, informacji i prowadzenie korespondencji związanej z ochroną zdrowia,
- inicjowanie i współpraca przy realizacji programów profilaktyki ochrony zdrowia dla mieszkańców Gminy;
- Współpraca z organizacjami pożytku publicznego, w tym przeprowadzanie konkursów ofert na wykonywanie zadań publicznych,
§ 25
Do zadań Radcy Prawnego należy obsługa prawna organów Gminy i Urzędu, a w szczególności:
- udzielanie organom Gminy, kierownictwu Urzędu, pracownikom Urzędu, kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
- występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi,
- opiniuje pod względem prawnym projekty aktów normatywnych.
§ 26
Do zadań Gońca należy w szczególności:
- Codzienne doręczanie poczty Urzędu Gminy oraz jej jednostek organizacyjnych do mieszkańców Gminy Łęczyca.
- Prowadzenie rejestru prowadzonych przesyłek.
- Dostarczanie plakatów, obwieszczeń , ogłoszeń do administratora słupów i tablic ogłoszeniowych.
§ 27
Do zadań Referatu Oświaty należy w szczególności:
- ustalania organizacji pracy przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjum;
- prowadzenie wpisanych do rejestru Gminy jednostek organizacyjnych: szkół, przedszkoli i gimnazjum oraz stwarzanie warunków do właściwego ich funkcjonowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie spraw z zakresu kontroli i egzekucji obowiązku szkolnego, obowiązku nauki i rocznego przygotowania dzieci oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie;
- prowadzenie akt osobowych kierowniczej kadry oświatowej;
- organizacja konkursów wyłaniających kandydatów na stanowiska dyrektorów podległych placówek oświatowych oraz opiniowanie kandydatów na stanowiska wicedyrektorów;
- ustalanie oceny pracy dyrektorów szkół i przedszkoli;
- przygotowywanie propozycji projektów sieci podległych placówek oświatowych oraz granic ich obwodów;
- prowadzenie ewidencji szkół i przedszkoli publicznych i niepublicznych oraz innych form wychowania przedszkolnego;
- wydawanie zezwoleń na utworzenie szkół i przedszkoli publicznych przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego;
- zawieranie porozumień z innymi gminami w zakresie organizacji zadań oświatowych;
- koordynowanie spraw związanych z analizowaniem osiągania przez nauczycieli wynagrodzeń w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego;
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli;
- prowadzenie spraw z zakresu dofinansowania do doskonalenia zawodowego nauczycieli i inicjowanie wspólnie z dyrektorami placówek oświatowych kierunków doskonalenia zawodowego;
- prowadzenie spraw z zakresu organizowania dowozu uczniów do szkół;
- prowadzenie zbioru danych zgodnie z obowiązkami nałożonymi na samorząd ustawą o informacji oświatowej oraz sporządzanie sprawozdań statystycznych wymaganych prawem;
- opracowywanie sprawozdań, ocen i analiz oraz bieżących informacji i raportów o stanie oświaty dla potrzeb Wójta Gminy, Kuratorium Oświaty, Ministerstwa Edukacji oraz ZNP;
- administrowanie programami dotyczącymi informacji szkolnych i sprawozdawczości Systemu Informacji Oświatowej;
- koordynowanie prac pod względem merytorycznym placówek oświatowych;
- dokonywanie wpisów do ewidencji szkół, przedszkoli i innych placówek niepublicznych;
- prowadzenie ewidencji protokołów z przeglądu stanu bezpieczeństwa i higieny w placówkach oświatowych;
- przygotowywanie dokumentów w sprawie nadania imion placówkom i ustanawianiem sztandarów;
- prowadzenie spraw z zakresu organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży z terenu Gminy, zarówno w czasie ferii zimowych, jak i w wakacje;
- prowadzenie spraw z zakresu dofinansowania pracodawcom kosztów zatrudnienia młodocianych pracowników w celu nauki zawodu lub przygotowania do wykonania określonej pracy, w tym prowadzenie spraw w zakresie udzielonej przez Wójta pomocy publicznej w związku z kształceniem młodocianych pracowników;
- sprawowanie nadzoru merytorycznego nad tworzeniem i realizacją planów finansowych nadzorowanych merytorycznie jednostek organizacyjnych podległych Gminie, określonych w Schemacie organizacyjnym stanowiącym załącznik nr 1 do Regulaminu;
- sporządzanie sprawozdań w aplikacji SAC i CAS,
- współpraca z Kuratorem Oświaty w zakresie nadzoru nad placówkami oświatowymi;
- analizowanie i przygotowanie w celu zatwierdzenia projektów organizacyjnych szkół i przedszkoli na dany rok szkolny przy uwzględnieniu potrzeb i możliwości finansowych budżetu Gminy;
- prowadzenie działań i przygotowywanie regulaminów wynagradzania nauczycieli oraz regulaminów udzielanych nagród;
- przygotowywanie spraw związanych z przyznaniem nagród Wójta;
- współpraca z dyrektorami placówek w zakresie działań związanych z rozwojem i remontami bazy oświatowej;
- naliczanie, przyznawanie oraz rozliczanie dotacji dla szkół i placówek prowadzonych przez inne niż jednostki samorządu terytorialnego osoby prawne i fizyczne przy współpracy z Referatem Finansowym;
- organizowanie i zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie transportu przewozu uczniów i dzieci niepełnosprawnych do najbliżej położonej placówki oświatowej albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowóz zapewniają rodzice;
- prowadzenie spraw dotyczących udzielania i rozliczania pomocy finansowej dzieciom i uczniom na zakup podręczników w ramach programu „Wyprawka Szkolna”;
- koordynacja działań w zakresie programów rządowych i innych programów oraz nadzór i prowadzenie spraw związanych z tymi programami;
- realizacja zadań kontrolnych w zakresie działalności placówek oświatowych;
- rozliczanie merytoryczne porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań oświatowych wspólnie z Referatem Finansowym;
- prowadzenie ewidencji umów najmu pomieszczeń oświatowych oraz współdziałanie z placówkami oświatowymi w zakresie sprawdzenia zgodności zawieranych umów z obowiązującymi przepisami oraz przyjmowanie informacji od dyrektorów placówek oświatowych w tym zakresie;
- występowanie z wnioskami o przyznanie środków z rezerwy oświatowej;
- przygotowywanie sprawozdań w zakresie realizacji zadań oświatowych oraz wszystkich projektów aktów prawnych – uchwał i zarządzeń w zakresie realizacji zadań oświatowych;
- współpraca i współdziałanie z organizacjami i związkami zawodowymi działającymi w zakresie oświaty i edukacji;
- rozpoznawanie programów zewnętrznego wsparcia finansowego i współpraca w przygotowywaniu wniosków aplikacyjnych, za utrzymaniem współpracy w tym zakresie z Biurem Promocji i Rozwoju Gminy. Monitoring przebiegu oceny wniosków, realizacja i wdrażanie projektów Unii Europejskiej w zakresie zadań rozwoju oświaty i edukacji dzieci i młodzieży oraz w zakresie doskonalenia kadry nauczycielskiej adekwatnie do zawartych umów, wytycznych programowych, z wyłączeniem projektów inwestycyjnych;
- współpraca z dyrektorami placówek oświatowych w zakresie realizacji zadań statutowych placówek;
§ 28
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. infrastruktury gospodarczo-społecznej, drogi należy w szczególności:
- prowadzenie i aktualizacja ewidencji dróg gminnych i mostów,
- przygotowywanie skróconej dokumentacji technicznej i kosztorysów inwestorskich dla robót na drogach nie wymagających pozwolenia,
- wydawanie uzgodnień dotyczących przebiegu i lokalizacji projektowanej infrastruktury w obrębie dróg gminnych,
- opracowywanie decyzji dotyczących zajęcia pasa drogowego i naliczanie należności za zajęcie pasa drogowego,
- nadzorowanie wykonawstwa i odbiory robót prowadzonych w pasie drogowym,
- utrzymanie dróg gminnych, kontrola ich stanu w zakresie oznakowania, przygotowanie i realizacja remontów i napraw,
- realizowanie zadań związanych z zimowym utrzymaniem dróg i koszeniem poboczy,
- rozliczanie kosztów zużycia energii elektrycznej oraz konserwacji oświetlenia dróg na terenie Gminy,
- wydawanie zezwoleń na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób na terenie Gminy;
ROZDZIAŁ V
ZASADY OGÓLNE PODPISYWANIA DOKUMENTÓW W URZEDZIE
§ 29
- Wójt podpisuje w szczególności:
- zarządzenia, pisma okólne i polecenia służbowe,
- decyzje i postanowienia,
- pisma związane z reprezentowaniem Gminy na zewnątrz, a przede wszystkim:
- kierowane do naczelnych organów władzy państwowej, naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, sadów powszechnych i innych organów,
- kierowane do organów kontroli państwowej i samorządowej w związku z prowadzonymi postępowaniami,
- dotyczące współpracy z zagranicą,
- pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Gminy,
- odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych,
- odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Urzędu i jego pracowników,
- pisma w sprawach związanych ze stosunkiem pracy pracowników samorządowych oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- pełnomocnictwa i upoważnienia do podejmowania działań w jego imieniu.
- Zastępca Wójta, Sekretarz i Skarbnik podpisują dokumenty i pisma w sprawach nadzorowanych przez nich, zgodnie z podziałem zadań, o ile nie są one zastrzeżone do podpisu Wójta oraz decyzje administracyjne w granicach udzielonego przez Wójta upoważnienia.
- Pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy podpisują pisma i dokumenty w sprawach należących do ich zakresu działania, niezastrzeżone do podpisu przez inne osoby oraz decyzje, zaświadczenia, postanowienia, w ramach udzielonego przez Wójta upoważnienia.
- Dokumenty rodzące skutki finansowe powinny być zaparafowane przez Skarbnika,
- Zasady podpisywania dokumentów finansowo-księgowych określa instrukcja w sprawie obiegu i kontroli wewnętrznej dowodów finansowo-księgowych.
- Obieg, rejestracja, znakowanie, przechowywanie i archiwizowanie dokumentów odbywa się w oparciu o przepisy kancelaryjno-archiwalne.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY I TRYB OPRACOWYWANIA PROJEKTÓW UCHWAŁ RADY I ZARZĄDZEŃ WÓJTA
§ 30
- Projekty uchwał i zarządzeń opracowują Sekretarz, Skarbnik, pracownicy na merytorycznych stanowiskach pracy oraz gminne jednostki organizacyjne, z zakresu zadań objętych ich działaniem.
- Projekt uchwały może być opracowany, na polecenie przełożonych, przez Biuro Obsługi Rady.
- W przypadku, gdy przedmiot aktu należy do zakresu działania kilku podmiotów, projekt opracowywany jest wspólnie przez ich przedstawicieli.
§ 31
- Projekty uchwał Rady i zarządzeń Wójta przygotowywane są zgodnie z zasadami techniki prawodawczej określonymi w przepisach prawa.
- Projekty uchwał, które wymagają odpowiednich opinii, uzasadnień czy konsultacji z podmiotami zewnętrznymi, należy przekazać Przewodniczącemu Rady wraz z tymi dokumentami.
§ 32
- Projekt uchwały Rady musi spełniać wymogi określone w Statucie Gminy Ł